Witamina D3 (wit d3) – Przedawkowanie witaminy D3

Witamina D3 ma ogromny wpływ na organizm człowieka. Udowodniono, że jej udział jest niezbędny praktycznie w każdej komórce naszego ciała. Niebezpieczny może okazać się zarówno jej niedobór, jak i nadmiar. Niniejszy artykuł ma za zadanie przekazać nam wiedzę na temat tego, czym jest witamina D3 oraz jakie skutki niesie za sobą jej przedawkowanie.

Spis treści:

  1. Czym jest witamina D?
  2. D3 – witamina słońca
  3. Objawy niedoboru witaminy D3
  4. Przedawkowanie witaminy D3

Czym jest witamina D?Czym-jest-witamina-D

Witamina D odgrywa szczególną rolę w ludzkim organizmie, gdyż bierze udział w licznych procesach przemiany materii, a także wpływa na poziom mineralizacji kości. Z tego też powodu zalecana jest jej suplementacja zarówno przez dzieci, u których zapobiega krzywicy, jak i dorosłych, jako źródło przeciwdziałania osteoporozie. Jest także niezbędna w trakcie leczenia tych schorzeń.

Wpływ na gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz prawidłowy rozwój układu kostnego to jedno z podstawowych zadań, za jakie odpowiada witamina D. Proces ten jest możliwy dzięki temu, że witamina D stymuluje syntezę białka, które wiąże wapń oraz odpowiada za wchłanianie pierwiastka w układzie pokarmowym. Jak powszechnie wiadomo, wapń jest szczególnie istotny w procesie tworzenia tkanki kostnej, dlatego deficyt witaminy D3 prowadzi do nieprawidłowości w układzie mięśniowo-kostnym.

Wit D3 nie rozpuszcza się w wodzie, tylko w tłuszczach. Jest również bardzo odporna zarówno na działanie wysokiej temperatury, jak i długotrwałe przechowywanie.

Wyróżniamy dwa rodzaje wit D różniące się od siebie sposobem pozyskiwania. Są nimi:

Witamina: Wit D2 Wit D3
Pochodzenie: Produkty roślinne Produkty odzwierzęce
Przykładowe produkty:
  • Tłuste ryby morskie,
  • Jajko kurze,
  • Masło,
  • Żółty ser,
  • Margaryna,
  • Tran,
  • Mleko modyfikowane.

Sprawdź również witaminy znajdujące się w jarmużu

D3 – witamina słońca

Wit D3 różni się od pozostałych witamin tym, że organizm potrafi sam ją wyprodukować. Wystarczy jedynie ekspozycja naszej skóry na promieniowanie słoneczne. Przy jasnej karnacji kąpiel słoneczna powinna odbywać się przez co najmniej 5 minut, natomiast przy karnacji ciemnej czas ten wydłużony zostaje do 15 minut.

W naszym kraju promieniowanie słoneczne wciąż pozostaje niewystarczające, dlatego zaleca się suplementację witaminą D3. Lek powinien być przyjmowany w szczególności w okresie jesienno-zimowym.  Niestety suplementacja nadal pozostaje mało popularna, przez co szacuje się, że blisko 80% naszego społeczeństwa posiada niedobór wit D3.

Na rynku znajduje się wiele suplementów diety zawierających ten pierwiastek. Jednym z nich jest VitaSolaris D3, którego zadaniem jest uzupełnienie codziennej diety w ten pierwiastek. Zaleca się jednak wybieranie leków, które są znacznie lepiej przyswajalne. W okresie, kiedy dawka promieniowania słonecznego jest bardzo mała, powinniśmy kupować preparaty z witaminą D3 4000.

Objawy niedoboru witaminy D3

Ponieważ witamina D3 odgrywa kluczową rolę w naszym organizmie, jej niedobór może nieść za sobą przykre konsekwencje.

Do typowych dolegliwości wskazujących na deficyt tego pierwiastka należą:

  • Zmęczenie,
  • Złe samopoczucie,
  • Obniżona odporność,
  • Bóle kości i mięśni,
  • Wypadanie włosów,
  • Trudności w gojeniu ran,
  • Depresja,
  • Bezsenność,
  • Cukrzyca i insulinoodporność,
  • Szybkie przemęczanie się,
  • Nadciśnienie,
  • Nadwaga,
  • Brak apetytu.

Przedawkowanie witaminy D3

Warto wiedzieć, że zarówno niedobór, jak i przedawkowanie wit D są bardzo niebezpieczne. Na szczęście nie jest to zjawisko tak powszechne, jak deficyt tego pierwiastka i nie może wynikać z diety, ani nawet z nadmiernej  ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe, gdyż nasz organizm potrafi się przed tym ochronić. Kluczową rolę w tym przypadku odgrywa barwnik znajdujący się w naszej skórze zwany melaniną.

Przedawkowanie witaminy D jest możliwie jedynie poprzez stosowanie preparatów doustnych i tylko wtedy, gdy zalecana dawka zostanie przekroczona aż czterokrotnie.

Dochodzi wtedy do zatrucia organizmu, które objawia się następującymi dolegliwościami:

  • Nudnościami,
  • Wymiotami,
  • Bólem brzucha,
  • Osłabieniem,
  • Wzmożonym pragnieniem,
  • Bólem głowy i oczu,
  • Częstym oddawaniem moczu,
  • Poceniem się,
  • Zaburzeniem pracy mózgu,
  • Drgawkami,
  • Zaparciami,
  • Brakiem apetytu,
  • Świądem skóry,
  • Powiększoną śledzioną i wątrobą.

Długotrwała hiperwitaminoza niesie za sobą przykre konsekwencje, dlatego suplementując witaminę D3, powinno przestrzegać się zalecanych dawek. Bezpieczny poziom tego pierwiastka to 50 ng/ml w przypadku osób dorosłych oraz 100 ng/ml u dzieci.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More