Witamina b12 (wit b12) – Gdzie występuje, czym grozi nadmiar oraz niedobór witaminy b12?

Witamina B12, gdzie występuje, czym grozi nadmiar raz niedobór witaminy b12

Zapewne każdy z nas wie, jak istotny wpływ wywierają witaminy na nasz organizm. Każda z nich pełni inne funkcje, dlatego bez nich niemożliwym byłoby przeprowadzenie jakichkolwiek procesów zachodzących w ludzkim ciele. Prawie wszystkie z nich dostarczane są wraz z pożywieniem, wyjątek stanowi jedynie witamina D pozyskiwana ze słońca. Zapotrzebowanie na witaminy jest kwestią indywidualną i zależy zazwyczaj od wieku i stanu zdrowia. Niestety wiele osób posiada niedobory, a to wszystko za sprawą źle zbilansowanej diety. Jedną z bardzo ważnych witamin jest witamina B12, o której często zapominamy. Zobacz, w czym ją znajdziemy oraz jakie konsekwencje niesie jej nadmiar bądź niedobór.

Spis treści:

  1. B12 – rola w organizmie
  2. Witamina B12 – gdzie występuje
  3. Witamina B12 – niedobór
  4. Witamina B12 – nadmiar

B12 – rola w organizmieWitamina B12 - rola w organizmie

Kluczową rolę w organizmie odgrywa właśnie B12. Witamina jest związkiem chemicznym odpowiedzialnym za regulację poziomu produkcji czerwonych krwinek oraz pozostałych komórek. Oprócz tego bierze również udział w przemianach tłuszczowych, węglowodanowych, a także białkowych. Jej druga nazwa to kobalamina

Wit B12 jest w naszym życiu niezbędna, gdyż odpowiada za życie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Odgrywa również istotną rolę w kształtowaniu naszego układu nerwowego, gdyż wykazano, że uczestniczy przy tworzeniu neuroprzekaźników. Zdolność uczenia się, szybkość kojarzenia, zapamiętywanie – za to wszystko odpowiada właśnie witamina B12. Na co jeszcze ma wpływ? To właśnie jej zawdzięczamy nasz apetyt, nastrój oraz poziom hormonów.

Witamina B12 – gdzie występuje

Jako że organizm nie potrafi sam wyprodukować witaminy B12, musimy dostarczyć ją wraz z pożywieniem. Zaleca się przyjmowanie 2 µg kobalaminy w przypadku osób  dorosłych oraz 0,05 µg na każdy kilogram masy ciała dziecka, z zastrzeżeniem, że maksymalna wartość nie może przekroczyć dawki dla osoby dorosłej. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B12 mają kobiety w ciąży oraz kobiety karmiące piersią, gdyż przy przyjmowaniu kwasu foliowego, niedobór tego związku może prowadzić do powikłań.

Wiemy już, jak ważna jest witamina B12. W czym ją zatem znajdziemy? Produkty zawierające ten związek przedstawione zostały w poniższej tabeli.

Produkt: Stężenie witaminy  B12 w 100g produktu:
Wieprzowina 0,6-0,7 µg
Wołowina 1,4 µg
Kurczak 0,4 µg
Indyk 0,7 – 1,7 µg
Królik 5 -20 µg
Mleko 0,4 µg
Jajko 1,60 µg
Twaróg 0,7 – 0,9 µg
Ser żółty 1 – 2,2 µg
Szczupak 20 µg

Sprawdź również gzie występuje witamina D3

Witamina B12 – niedobór

Niedobór witaminy B12 skutkuje następującymi objawami:

  • Niedokrwistością,
  • Zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • Podniesieniem poziomu homocysteiny w osoczu krwi,
  • Zwyrodnieniami w obrębie błony śluzowej żołądka,
  • Osłabieniem,
  • Zmęczeniem,
  • Gorszym nastrojem,
  • Depresją,
  • Apatią,
  • Otępieniem,
  • Obniżeniem odporności,
  • Zaburzeniami hormonalnymi np. brak owulacji,
  • Brakiem apetytu,
  • Bólem głowy,
  • Bladą skórą,
  • Nawracającymi niedoskonałościami skórnymi,
  • Zaburzeniami pracy serca,
  • Słabszym czuciem w palcach.

W przypadku tych dolegliwości warto odwiedzić lekarza, który wykluczy, bądź potwierdzi nasze obawy. Suplementacja powinna być odpowiednio przemyślana, gdyż zarówno niedobór, jak i nadmiar witaminy B12 są bardzo szkodliwe.

Osoby z deficytem tego związku powinny unikać takich rzeczy jak: alkohol, papierosy, stres, tabletki antykoncepcyjne, antybiotyki itp., gdyż obniżają one poziom B12.

Co ciekawe, na niedobór witaminy B12 narażeni nie są weganie i wegetarianie, a właśnie jednostki spożywające mięso. Wynika to z tego, iż osoby, które wykluczają z organizmu produkty odzwierzęce, często dbają o to, aby kontrolować poziom witamin i włączają do diety odpowiednią suplementację. Osoby spożywające mięso natomiast uważają, że ich dieta jest wystarczająca, co może być błędne, gdyż duże ilości mięsa zakwaszają organizm, co utrudnia wchłanianie witaminy.

Witamina B12 – nadmiar

Witamina B12 rozpuszcza się w wodzie, dlatego jej przedawkowanie jest bardzo ciężkie do osiągnięcia. Zazwyczaj jej nadmiar usuwany jest z organizmu wraz z potem oraz moczem. W rzadkich przypadkach jednak może dojść do wystąpienia alergii na B12, co poskutkuje krwawieniami z nosa, objawami alergicznymi, a nawet wstrząsem anafilaktycznym.

Zaobserwowano również zależność między wysokim poziomem witaminy B12 a występowaniem niektórych nowotworów oraz chorób układu krwionośnego i wątroby.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More