Strach, czego się boimy? Rodzaje strachu i metody leczenia

Strach

Często odczuwasz emocje strachu? Jest to uciążliwe do tego stopnia, że przeszkadza Ci w wykonywaniu codziennych czynności? Zastanawiasz się, czy wszystko z Tobą w porządku? Nie wiesz, czego tak naprawdę się boisz? W poniższym tekście przyjrzymy się z bliska strachowi, opowiemy o jego rodzajach oraz podpowiemy, jak sobie z nim radzić.


Spis treści:

1. Czym jest strach? Strach emocje
2. Co sprawia, że się boimy?
3. Czego się boimy? Strach a fobia – czym się różnią?
4. Tabela bodźców lękotwórczych
5. Metody raczenia sobie ze strachem


Czym jest strach? Strach emocjeCzym jest strach

Na wstępie zaznaczyć należy, że strach zaliczany jest do emocji pierwotnych, czyli takich, które towarzyszą ludzkości od zarania dziejów. To także one jako pierwsze kształtują się u noworodków. Przez wielu badaczy strach postrzegany jest jako reakcja organizmu na konkretny bodziec wywołujący zagrożenie. Oznacza to, że emocja ta ma charakter całkowicie adaptacyjny i ma za zadanie przygotowywać organizm na zbliżające się niebezpieczeństwo oraz uruchomienie automatycznej reakcji obronnej (walki, ucieczki lub zastygnięcia). Z tego powodu strach jest związany z konkretnym bodźcem, który go wyzwolił. Nie trwa długo oraz charakteryzuje się wyraźnym początkiem oraz końcem. Jeżeli odczuwamy silny niepokój, który nie posiada tych cech i jest rozciągnięty w czasie, z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z lękiem.

Co sprawia, że się boimy?

Lęk i strach to reakcje organizmu na różnorodne bodźce. Nie da się ich jednak zgeneralizować, każdy z nas bowiem obawia się czegoś innego i jest to w pełni zindywidualizowana kwestia. Często na nasz strach duży wpływ mają osobiste doświadczenia z przeszłości, których możemy nie być nawet świadomi. Występowanie lęku bywa także pozbawione racjonalnego wyjaśnienia i może dotyczyć każdego z nas. Powtarzający się schemat pojawiania się irracjonalnego lęku o dużym natężeniu to częsty opis zaburzeń lękowych, ale także możliwy symptom innych chorób o podłożu psychicznym.

Z badań przeprowadzonych na terenie Polski w latach 2008 – 2019 wynika, że około 10% wszystkich Polaków doświadczyła w przeciągu życia zaburzeń lękowych. Jest to naprawdę duża ilość.

Sprawdź też: Indeks glikemiczny. Tabela: Jakie produkty mają niski indeks glikemiczny?

Czego się boimy? Strach a fobia – czym się różnią?Czego się boimy?

Jak już wspomniano, nie istnieją czynniki, które wywoływałyby lęk lub strach u wszystkich osób. Większość z nas może jednak zaobserwować u siebie takie reakcje podczas oglądania horrorów np. Sanatorium Strachu. Jest to całkowicie normalne zachowanie. Filmy tego typu zostały stworzone, aby budzić w nas właśnie takie emocje. Niektórzy będą ich jednak doświadczać w bardziej intensywnym stopniu od innych. Część osób będzie także lubiła ten dreszczyk emocji, inna zaś niekoniecznie. Taki strach jest jednak całkowicie wytłumaczalny. Problemy zaczynają pojawiać się wtedy, kiedy zaczynamy odczuwać lęk w stosunku do rzeczy, których większość osób się nie boi np. podróż samolotem, psy czy nawet okrągłe rzeczy. Jak sami możemy zaobserwować, takie lęki mogą znacznie utrudnić nasze codziennie funkcjonowanie.

Poniższa tabela zawiera przykłady bodźców lękotwórczych w fobiach specyficznych, czyli takich, które koncentrują się na konkretnych obiektach.

Typ fobii Bodźce lękotwórcze
Zwierzęca. pająki, węże, owady, meduzy, psy.
Związana ze środowiskiem naturalnym. wysokość, woda, burza.
Krew – zastrzyk – rana. widok krwi, zastrzyk, widok rany.
Sytuacyjna. winda, samochód, tunel, most, transport publiczny.
Inna. różne np. strach przed wymiotami, przed przedmiotami o określonym kształcie.

Sprawdź też: Przelicznik miar kuchennych

Metody raczenia sobie ze strachem

Często osoby doświadczające różnorodnych fobii oraz innych zaburzeń lękowych męczą się z nimi przez całe życie. W takich przypadkach udanie się po pomoc do specjalisty jest jednak nie tyle wskazana, ile zwyczajnie opłacalna. Z wyników badań wynika bowiem, że terapie zaburzeń lękowych są jednymi z najbardziej skutecznych oraz przynoszących trwałe efekty, bez względu na rodzaje strachu. Ich dodatkową zaletą jest również stosunkowo krótki czas trwania.

Najczęstsze metody terapeutyczne zaburzeń lękowych to:

  • psychoterapia – najczęściej terapia poznawczo-behawioralna indywidualna oraz grupowa
  • farmakoterapia – najczęściej benzodiazepiny
  • psychoterapia połączona z lekami
  • ekspozycja i treningi umiejętności społecznych

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More