Seler (Seler naciowy, seler korzeniowy) – Właściwości i kalorie

Seler naciowy, Seler korzeniowy

Seler traktujemy zazwyczaj jako jeden ze składników wywaru mięsno-warzywnego i na tym kończy się jego obecność w naszej kuchni. Warzywo to jest wciąż niedoceniane, a warto wiedzieć, że dostarcza nam wielu cennych składników odżywczych. Nie bez powodu seler jest podstawowym składnikiem wielu diet odchudzających i oczyszczających. Co warto o nim wiedzieć?

Spis treści:

  1. Seler naciowy – wartość odżywcza
  2. Seler naciowy – kalorie
  3. Seler naciowy – właściwości
  4. Seler naciowy – jak jeść

Seler naciowy – wartość odżywczaSeler naciowy

Seler naciowy jest warzywem charakteryzującym się lekko pikantnym smakiem. Składa się z długich i jędrnych łodyg z drobnymi listkami. Jest niezwykle ceniony ze względu na swoje cenne wartości odżywcze, dzięki którym stał się podstawą wielu diet odchudzających i oczyszczających.

Co więcej, seler naciowy dostarcza nam wielu witamin, w skład których wchodzą:

  • Witamina A,
  • Witamina B1,
  • Witamina B2,
  • Witamina B3,
  • Witamina B4,
  • Witamina B5,
  • Witamina B6,
  • Witamina B9,
  • Witamina C,
  • Witamina E,
  • Witamina K.

Oprócz witamin znajdziemy w nim również składniki mineralne takie jak:

  • Potas,
  • Sód,
  • Magnez,
  • Wapń,
  • Fosfor,
  • Żelazo,
  • Cynk,
  • Miedź,
  • Mangan,
  • Selen.

Seler naciowy zawiera również przeciwutleniacze, które zwalczają wolne rodniki odpowiadające za procesy starzeniowe.

Seler naciowy – kalorie

Warto wiedzieć, że warzywo to prawie w całości składa się z wody, która zajmuje aż 95,4%. Dzięki temu seler naciowy ma tylko 14 kcal. Co więcej, posiada również niski indeks glikemiczny, dlatego zalecany jest dla osób chorujących na cukrzycę lub insulinoodporność, a także dla osób zmagającymi się z innymi zaburzeniami gospodarki węglowodanowej.

Ciekawy jest również fakt, że na strawienie selera naciowego organizm zużywa zdecydowanie więcej energii, niż dostarcza nam warzywo.

Oznacza to, że seler jest doskonałym sposobem na polepszenie trawienia i pobudzenie procesów przemiany materii. Warzywo zawiera również dość sporą ilość błonnika, przez co zapewnia uczucie sytości na długi czas.

Wartość odżywcza selera przedstawia się następująco:

Zawartość w 100 g:
Wartość energetyczna 14 kcal
Białko 0,69 g
Węglowodany 2,97 g
Cukier 1,34 g
Błonnik 1,60 g
Tłuszcz 0,17 g

Sprawdź również właściwości ziemniaków

Seler naciowy – właściwości

Seler naciowy właściwości zawdzięcza dużej zawartości witamin i minerałów.

Warzywo zapobiega i leczy takie choroby i dolegliwości, jak:

  • Nowotwory,
  • Nadciśnienie,
  • Otyłość,
  • Cukrzyca,
  • Reumatoidalne zapalenie stawów,
  • Zbyt wysoki cholesterol,
  • Kamica żółciowa,
  • Zaburzenia funkcji nerek,
  • Zaburzenia pracy jelit,
  • Ból stawów,
  • Artretyzm,
  • Osteoporoza,
  • Stany zapalne,
  • Obrzęki,
  • Nieprawidłowy rytm serca,
  • Stres i zaburzenia zasypiania.

Ciekawe są również informacje dotyczące mleczka kokosowego

Seler może być doskonałym produktem, jeżeli zmagamy się z takimi dolegliwościami jak: stres, strach czy też zaburzenia snu.

Okazuje się bowiem, że zawarte w warzywie witaminy i minerały, zwłaszcza witaminy z grupy B, antyoksydanty oraz OMEGA-3, a także olejki eteryczne sprawiają, że nasz organizm zaczyna czuć się odprężony. Zakłada się, że osoba pozbawiona witamin i minerałów jest bardziej podatna na zmęczenie i nerwy.

Seler naciowy – jak jeść

Zazwyczaj spożywamy seler zwyczajny, czyli seler naciowy oraz seler korzeniowy. Pomimo tego, że seler korzeniowy pojawił się w naszym kraju znacznie później, obecnie jest niezwykle popularny, gdyż stanowi dodatek do wielu dań, głównie zup. Seler naciowy natomiast spotykamy głównie na półkach sklepowych, gdyż rzadko uprawiamy go w swoich ogrodach, a to wszystko za sprawą tego, że często zastanawiamy się nad tym, co zrobić z selera naciowego.

Warto wiedzieć, że seler naciowy jest znakomitą przekąską. Możemy go spożywać zarówno na surowo, jak i w postaci przetworzonej.

Z powodzeniem dodamy go do sałatek, koktajli, a nawet zup, ale najprościej pociąć go na mniejsze kawałki i zaserwować z ulubionym dipem. Znakomitym dodatkiem do obiadu może stać się również surówka z selera surowego. Smak warzywa podkreśli świeża bazylia, pomidory, oraz suszone bądź świeże ogórki.

Pamiętaj, aby zadbać o odpowiednie przechowywanie selera, gdyż zaniechanie tej czynności może skutkować utratą wielu cennych składników odżywczych. Zaleca się włożyć go do chłodniejszego miejsca, najlepiej lodówki i umyć dopiero bezpośrednio przed użyciem. Czas od zakupu do spożycia nie powinien być dłuższy niż tydzień.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More