Pomidor – Kalorie i wartości odżywcze pomidorów

Pomidor - kalorie i wartości odżywcze pomidorów

Pomidor jest produktem, który często gości na naszych stołach. Znajdziemy go w wielu potrawach i przetworach. Jego cudowne właściwości wynikają nie tylko ze smaku, ale również licznych składników odżywczych, które przekładają się na stan naszego zdrowia. Delektować się nim mogą zarówno smakosze, jak i osoby przebywające na diecie odchudzającej. Sprawdź, ile kalorii ma pomidor oraz jakie są jego wartości odżywcze.

Spis treści:

  1. Pomidor – kalorie
  2. Pomidor – wartości odżywcze
  3. Pomidor warzywo czy owoc

Pomidor – kaloriePomidor kalorie

Produktem, który z powodzeniem można spożywać na diecie odchudzającej, jest właśnie pomidor. Kalorie zawarte w tym warzywie sprawiają, że jest to doskonały wybór dla osób dbających o swoją sylwetkę. Pomidory posiadają zaledwie 18 kcal na 100 g produktu, z czego wynika, że warzywo średniej wielkości  będzie miało około 30 kcal.

W zależności od tego, jakiego rodzaju mamy pomidory, kalorie w nich zawarte będą ulegały drobnym wahaniom.  Tym sposobem:

Rodzaj pomidora Liczba kcal w 100 g
Zwykły pomidor 18 kcal
Pomidor malinowy 23 kcal
Pomidor śliwkowy 20 kcal
Pomidor koktajlowy 18 kcal
Pomidor daktylowy 19 kcal
Pomidor zielony 23 kcal
Pomidor żółty 15 kcal

Sprawdź czemu może boleć głowa

Pomidory są również częstym składnikiem różnego rodzaju przetworów. Robimy z nich koncentraty, soki, ketchup, bądź passaty, które również cieszą się niezwykłą popularnością. Warto zastanowić się nad tym, jaką wartość odżywczą w tym wydaniu mają pomidory.

Kalorie zawarte w przetworach przedstawione zostały w poniższej tabeli.

Rodzaj produktu Liczba kcal w 100 g
Koncentrat pomidorowy 82 kcal
Passata pomidorowa 38 kcal
Ketchup 112 kcal
Sok pomidorowy 17 kcal
Jeśli nie wiesz jak zapanować nad stresem przeczytaj nasz artykuł

Jak widać, kaloryczność tych produktów nadal jest bardzo niska. Wyjątek stanowi ketchup oraz koncentrat pomidorowy, do których zazwyczaj dodaje się cukier.

Kalorie, jakie ma pomidor, są tak niskie ze względu na dużą zawartość wody, która stanowi aż 95% produktu. Pozostałe 5% to głównie węglowodany i błonnik.

Pomidor – wartości odżywcze

Oprócz walorów smakowych, pomidory mają nam do zaoferowania duży wachlarz wartości odżywczych. Znajdziemy w nich liczne witaminy, składniki mineralne oraz przeciwutleniacze.

Witaminy i minerały zawarte w pomidorach to:

  • Witamina A,
  • Witamina B6,
  • Witamina C,
  • Witamina E,
  • Witamina K1,
  • Magnez,
  • Żelazo,
  • Wapń
  • Potas,
  • Sód,
  • Fosfor,
  • Cynk,
  • Miedź,
  • Mangan,
  • Jod,
  • Niacyna,
  • Ryboflawina,
  • Tiamina,
  • Foliany.

W przeszłości pomidory uznawane były za rośliny trujące, przez co hodowano je zazwyczaj w celach ozdobnych.

Porównywano je do zielonego ziemniaka i wilczej jagody. Odstraszająco działał również zapach liści. Kiedy jednak obalono ten mit, Europa zaczęła doceniać ich walory i obecnie jednym z najpopularniejszych warzyw są właśnie pomidory. Wartości odżywcze zawarte w tym produkcie przekładają się na stan naszego zdrowia. Ich regularne spożywanie korzystnie wpływa na naszą skórę i serce oraz podnosi odporność organizmu. To wszystko za sprawą dużej zawartości witaminy C, witaminy K1 oraz potasu.

Pomidory cenione są przede wszystkim ze względu na dużą zawartość przeciwutleniaczy, a w szczególności likopenu, który odpowiada za czerwoną barwę. Jest to jeden z najsilniejszych antyoksydantów należący do grupy karetonoidów. Ciekawostką jest, że likopen nie ginie przy obróbce termicznej, a wręcz przeciwnie, gdyż jest go nawet zdecydowanie więcej.

Ponadto pomidory zawierają takie utleniacze jak:

  • Beta-karoten,
  • Naringenine,
  • Kwas chlorogenowy.

Pomidor warzywo czy owoc

Często zadajemy sobie pytanie na temat tego, czy pomidor to warzywo, czy owoc. Sprawa nie jest tak oczywista, jak niektórym mogłoby się wydawać. Z botanicznego punktu widzenia, pomidory są owocami, gdyż zawierają nasiona i rosną na krzakach. Definicja mówi o tym, że owocem jest wszystko, co rośnie na roślinie i jest jej częścią, a jednocześnie zawiera nasiona, które można rozsiać. Pomidory klasyfikuje się jako mięsistą jagodę, co sprawia, że od razu przypisuje się je do grona owoców.

Niestety jednocześnie niska zawartość cukru wyklucza je z tej grupy. Za faktem tym przemawia również ich kulinarne zastosowanie. Walory smakowe sprawiają, że nie dodajemy ich przecież do ciast i deserów. Argumenty te powodują, że zazwyczaj pomidory określane są jako warzywa, co podkreślają również dietetycy.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More