Owoc Pomelo – właściwości, jak jeść?

Owoc pomelo - właściwości jak jeść

Pomelo jest jednym z największych owoców z rodziny cytrusów. Posiada więcej składników odżywczych niż niezwykle popularna cytryna. Potocznie nazywa się je pomarańczą olbrzymią, chociaż z wyglądu bardziej przypomina grejpfrut. W jaki sposób jeść owoc pomelo oraz jakie są jego właściwości.

Spis treści:

  1. Pomelo – czym jest?
  2. Pomelo – wartości odżywcze
  3. Pomelo – właściwości
  4. Pomelo – jak jeść

Pomelo – czym jest?Pomelo czym jest?

Owoc pomelo jest jednym z największych przedstawicieli cytrusów. Rekordowe egzemplarze osiągają nawet 3 kg. Jego smak określa się jako słodki, z lekką nutą goryczy, dlatego wiele osób uważa je za połączenie pomarańczy i grejpfruta. Ich uprawa odbywa się głównie w Azji, Izraelu oraz Meksyku.

Ze względu na barwę owoc dzielimy na:

  • pomelo żółte,
  • pomelo czerwone.

Spotyka się również różne odmiany.  W polskich sklepach znajdziemy zazwyczaj pomelo sweetie oraz honey pomelo.

Zobacz też właściwości banana

Pomelo – wartości odżywcze

W składzie pomelo znajdziemy wiele witamin i minerałów, co przekłada się na jego właściwości prozdrowotne. To właśnie w tym owocu stężenie witaminy C jest najwyższe i ponad sześciokrotnie przekracza jej dzienne zapotrzebowanie. Równie wysoka jest zawartość potasu. Fakt ten wpływa na to, że zaleca się spożywanie pomelo w ciąży, gdyż pozytywnie wpływa na układ krwionośny matki i dziecka. Należy jednak zachować umiar, ponieważ tak, jak każdy owoc cytrusowy, pomelo również jest wysoce uczulające.

Co więcej, owoc pomelo swoje cenne właściwości zawdzięcza również takim składnikom odżywczym jak:

  • Witamina A,
  • Witamina B1,
  • Witamina B2,
  • Witamina B3,
  • Witamina B6,
  • Magnez,
  • Żelazo,
  • Cynk,
  • Wapń,
  • Sód,
  • Fosfor,
  • Miedź,
  • Mangan,
  • Błonnik.

W pomelo znajdziemy również dużą ilość przeciwutleniaczy, które odbudowują uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki.  Głównymi antyoksydantami są naringenina, naringina, bioflawonoidy oraz likopen.

Wartość odżywcza pomelo przedstawia się następująco:

Zawartość w 100 g:
Wartość energetyczna 38 kcal
Białko 0,76 g
Tłuszcz 0,04 g
Węglowodany 9,62 g
Błonnik 1 g
Woda 89%

Sprawdź też inne owoce! Truskawka

Ciekawy jest również fakt, że pomelo posiada niski indeks glikemiczny, przez co z powodzeniem może być spożywany przez osoby zmagające się z cukrzycą.

Pomelo – właściwości

Liczne witaminy i minerały oraz zawartość przeciwutleniaczy sprawiają, że owoc pomelo wywiera pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Do najważniejszych właściwości prozdrowotnych należą:

  • Regulacja ciśnienia krwi,
  • Regulacja rytmu serca,
  • Wyrównanie napięcia mięśniowego,
  • Utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej,
  • Podniesienie odporności,
  • Działanie antynowotworowe,
  • Usuwanie nadmiaru progesteronu,
  • Łagodzenie skutków zgagi i refluksu,
  • Zmniejszenie stężenia cholesterolu,
  • Wzmocnienie kości,
  • Działanie przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne,
  • Wspomaganie odchudzania,
  • Spowolnienie procesów starzenia.

Duża zawartość potasu sprawia, że pomelo odpowiedzialny jest za utrzymanie odpowiedniego poziomu ciśnienia krwi. Przekłada to się na rozszerzenie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie lepsze dotlenienie narządów. Wpływa to na pracę serca, a jednocześnie zmniejsza ryzyko miażdżycy, udaru i zawału.

Zawarte w pomelo przeciwutleniacze, a zwłaszcza bioflawonoidy  sprzyjają również w walce z nowotworami, gdyż hamują rozwój komórek rakowych. Niestety największa ich ilość jest w skórce oraz w błonie znajdującej się między cząstkami, które zazwyczaj ze względu na swój gorzki smak traktowane są jako odpady.

Uważać powinny jednak osoby zmagające się z problemami obejmującymi wątrobę i nerki oraz osoby o niskim ciśnieniu krwi, ponieważ owoc obniża je jeszcze bardziej.

Pomelo – jak jeść

Zanim kupimy pomelo, zastanawiamy się często jak jeść ten owoc? Wiele osób spożywa go na surowo, jako pojedyncza przekąske, jednak warto wiedzieć, że stanowi on również doskonałe źródło przetworów. Można go wykorzystać do sałatek, soków, marmolady, jak i również do dań mięsnych. Doskonałym wyborem jest także kandyzowane pomelo.

Owoc jest dość trudny do obrania. To wszystko za sprawą grubej, gąbczastej skórki, która zazwyczaj nie jest spożywana ze względu na  gorzki smak. Czasami może mieć  aż 5 cm grubości. Jest to cecha charakterystyczna pomelo. Po pozbyciu się obierki należy usunąć gorzkie błony oraz pestki, które są niejadalne i wydobyć miąższ, który stanowi serce tego owocu. Skórkę możemy zachować i wykorzystać jako dodatek do ciast i deserów.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More