Owoc Pomelo – właściwości, jak jeść?

Owoc pomelo - właściwości jak jeść

Pomelo jest jednym z największych owoców z rodziny cytrusów. Posiada więcej składników odżywczych niż niezwykle popularna cytryna. Potocznie nazywa się je pomarańczą olbrzymią, chociaż z wyglądu bardziej przypomina grejpfrut. W jaki sposób jeść owoc pomelo oraz jakie są jego właściwości.

Spis treści:

  1. Pomelo – czym jest?
  2. Pomelo – wartości odżywcze
  3. Pomelo – właściwości
  4. Pomelo – jak jeść

Pomelo – czym jest?Pomelo czym jest?

Owoc pomelo jest jednym z największych przedstawicieli cytrusów. Rekordowe egzemplarze osiągają nawet 3 kg. Jego smak określa się jako słodki, z lekką nutą goryczy, dlatego wiele osób uważa je za połączenie pomarańczy i grejpfruta. Ich uprawa odbywa się głównie w Azji, Izraelu oraz Meksyku.

Ze względu na barwę owoc dzielimy na:

  • pomelo żółte,
  • pomelo czerwone.

Spotyka się również różne odmiany.  W polskich sklepach znajdziemy zazwyczaj pomelo sweetie oraz honey pomelo.

Zobacz też właściwości banana

Pomelo – wartości odżywcze

W składzie pomelo znajdziemy wiele witamin i minerałów, co przekłada się na jego właściwości prozdrowotne. To właśnie w tym owocu stężenie witaminy C jest najwyższe i ponad sześciokrotnie przekracza jej dzienne zapotrzebowanie. Równie wysoka jest zawartość potasu. Fakt ten wpływa na to, że zaleca się spożywanie pomelo w ciąży, gdyż pozytywnie wpływa na układ krwionośny matki i dziecka. Należy jednak zachować umiar, ponieważ tak, jak każdy owoc cytrusowy, pomelo również jest wysoce uczulające.

Co więcej, owoc pomelo swoje cenne właściwości zawdzięcza również takim składnikom odżywczym jak:

  • Witamina A,
  • Witamina B1,
  • Witamina B2,
  • Witamina B3,
  • Witamina B6,
  • Magnez,
  • Żelazo,
  • Cynk,
  • Wapń,
  • Sód,
  • Fosfor,
  • Miedź,
  • Mangan,
  • Błonnik.

W pomelo znajdziemy również dużą ilość przeciwutleniaczy, które odbudowują uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki.  Głównymi antyoksydantami są naringenina, naringina, bioflawonoidy oraz likopen.

Wartość odżywcza pomelo przedstawia się następująco:

Zawartość w 100 g:
Wartość energetyczna 38 kcal
Białko 0,76 g
Tłuszcz 0,04 g
Węglowodany 9,62 g
Błonnik 1 g
Woda 89%

Sprawdź też inne owoce! Truskawka

Ciekawy jest również fakt, że pomelo posiada niski indeks glikemiczny, przez co z powodzeniem może być spożywany przez osoby zmagające się z cukrzycą.

Pomelo – właściwości

Liczne witaminy i minerały oraz zawartość przeciwutleniaczy sprawiają, że owoc pomelo wywiera pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Do najważniejszych właściwości prozdrowotnych należą:

  • Regulacja ciśnienia krwi,
  • Regulacja rytmu serca,
  • Wyrównanie napięcia mięśniowego,
  • Utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej,
  • Podniesienie odporności,
  • Działanie antynowotworowe,
  • Usuwanie nadmiaru progesteronu,
  • Łagodzenie skutków zgagi i refluksu,
  • Zmniejszenie stężenia cholesterolu,
  • Wzmocnienie kości,
  • Działanie przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne,
  • Wspomaganie odchudzania,
  • Spowolnienie procesów starzenia.

Duża zawartość potasu sprawia, że pomelo odpowiedzialny jest za utrzymanie odpowiedniego poziomu ciśnienia krwi. Przekłada to się na rozszerzenie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie lepsze dotlenienie narządów. Wpływa to na pracę serca, a jednocześnie zmniejsza ryzyko miażdżycy, udaru i zawału.

Zawarte w pomelo przeciwutleniacze, a zwłaszcza bioflawonoidy  sprzyjają również w walce z nowotworami, gdyż hamują rozwój komórek rakowych. Niestety największa ich ilość jest w skórce oraz w błonie znajdującej się między cząstkami, które zazwyczaj ze względu na swój gorzki smak traktowane są jako odpady.

Uważać powinny jednak osoby zmagające się z problemami obejmującymi wątrobę i nerki oraz osoby o niskim ciśnieniu krwi, ponieważ owoc obniża je jeszcze bardziej.

Pomelo – jak jeść

Zanim kupimy pomelo, zastanawiamy się często jak jeść ten owoc? Wiele osób spożywa go na surowo, jako pojedyncza przekąske, jednak warto wiedzieć, że stanowi on również doskonałe źródło przetworów. Można go wykorzystać do sałatek, soków, marmolady, jak i również do dań mięsnych. Doskonałym wyborem jest także kandyzowane pomelo.

Owoc jest dość trudny do obrania. To wszystko za sprawą grubej, gąbczastej skórki, która zazwyczaj nie jest spożywana ze względu na  gorzki smak. Czasami może mieć  aż 5 cm grubości. Jest to cecha charakterystyczna pomelo. Po pozbyciu się obierki należy usunąć gorzkie błony oraz pestki, które są niejadalne i wydobyć miąższ, który stanowi serce tego owocu. Skórkę możemy zachować i wykorzystać jako dodatek do ciast i deserów.

Cukinia - właściwości, wartości odżywcze i witaminy
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Cukinia – właściwości, wartości odżywcze i witaminy

Cukinia jest podstawowym składnikiem wielu potraw. Cenimy ją zarówno ze względu na jej walory smakowe, jak i wartości odżywcze, które odpowiadają za  nasze dobre samopoczucie.  Jako że zawiera niewielką ilość kalorii, jest szczególnie polecana dla osób przebywających na diecie. Sprawdź, jakich wartości odżywczych i witamin dostarcza cukinia oraz jakie są jej właściwości.

Read More
Ziemniaki - Właściwości i rodzaje ziemniaków
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Ziemniaki – Właściwości i rodzaje ziemniaków

Ziemniaki często bywają jedynie dodatkiem do głównego dania i uważamy je za zbędny składnik naszej diety. Chociaż są niezwykle popularne,  bywają również niedocenione. Ciągle zbyt mało mówi się  o wartościach zdrowotnych, jakie niesie za sobą regularne spożywanie tego warzywa, przez co dużo ludzi myśli, że eliminując je z diety, niczego nie traci. Niestety jest to […]

Read More
natura Nowe Popularne

Szynszyle – Ile żyje, ceny szynszyli

Szynszyle – te małe, słodkie gryzonie zyskują swoich zwolenników na całym świecie. W środowisku naturalnym spotkamy je w Ameryce Południowej, jednak coraz częściej trzymamy je również w naszych domach. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup nowego domownika, warto zaznajomić się z ich specyfiką, ponieważ mimo tego, że ich hodowla nie jest raczej trudna, to potrzebują […]

Read More