Kasza jaglana (mąka jaglana) – indeks glikemiczny

Kasza jaglana - indeks glikemiczny

Kasza jaglana jest produktem spożywanym głównie przez wegan oraz osoby zmagające się z celiakią i nadwrażliwością na gluten. Przez ogół społeczeństwa, bywa niedoceniona, gdyż często skarżymy się na jej lekko gorzkawy smak. Na szczęście jest na to sposób. Dowiedz się wszystkiego na temat kaszy jaglanej oraz sprawdź, czy kasza jaglana to dobry produkt dla diabetyków.

Spis treści:

  1. Kasza jaglana – czym jest?
  2. Kasza jaglana – zastosowanie
  3. Kasza jaglana – witaminy i wartości odżywcze
  4. Kasza jaglana – właściwości zdrowotne
  5. Kasza jaglana – indeks glikemiczny

Kasza jaglana – czym jest?Kasza jaglana czym jest

Proso to zboże na kaszę jaglaną, które w ostatnim czasie ponowie zyskuje na popularności, a to wszystko za sprawą jego prozdrowotnych właściwości. W wyniku obłuszczania jego ziaren powstaje kasza jaglana.

Innym, jednak dużo mniej popularnym produktem otrzymywanym w wyniku obróbki tego zboża jest mąka jaglana. Stanowi ona jednak zaledwie ułamek całej produkcji. Ze względu na cenne właściwości zdrowotne kasza jaglana nazywana jest królową wszystkich kasz.

Kasza jaglana – zastosowanie

Jest wiele dań i potraw z kaszy jaglanej.  Produkt ten posiada uniwersalne zastosowanie, gdyż wykorzystamy go zarówno do sporządzenia obiadu, jak i do deserów. Pomimo tej cennej właściwości, nadal jest to mało popularny składnik naszej diety. Głównie przez charakterystyczny lekko gorzkawy posmak, którego jednak można się w łatwy sposób pozbyć. Wystarczy przed ugotowaniem wypłukać kaszę naprzemiennie pod raz zimnym, raz gorącym strumieniem bieżącej wody.

Obecnie najbardziej popularnym produktem jest jaglanka, czyli kasza jaglana gotowana na mleku i serwowana najczęściej z dodatkiem owoców.

Warto jednak zastąpić również tradycyjne ziemniaki, ryż i makaron kaszą jaglaną, gdyż jest od nich zdecydowanie zdrowsza, a jednocześnie niesamowicie łatwa w przygotowaniu.

Jak wiadomo, produkty zbożowe to ważny element codziennego jadłospisu, gdyż dostarczają cennych wartości odżywczych. Z tego też powodu kasza jaglana jest włączana do diety już u niemowlaków. Witaminy i składniki mineralne w niej zawarte odpowiadają za prawidłowy wzrost i rozwój dziecka, a także za funkcjonowanie młodego organizmu. Idealną propozycją na pyszne śniadanie dla niemowlaka jest kaszka jaglana.

Kasza jaglana – witaminy i wartości odżywczeKasza jaglana - witaminy i wartości odżywcze

Kasza jaglana charakteryzuje się dużą wartością odżywczą, a jednocześnie zaliczana jest do produktów lekkostrawnych. Produkt ten prawie w większości składa się z węglowodanów, a zawartość błonnika jest znikoma.

W jej składzie znajdziemy również liczne aminokwasy, które są jednym z ważniejszych składników diety, ponieważ odpowiadają za budowę białka oraz uczestniczą w wielu procesach zachodzących w organizmie.  Aminokwasy zawarte w kaszy to: metionina, leucyna oraz izoleucyna.

Wartość odżywcza kaszy jaglanej przedstawia się następująco:

Składnik odżywczy Zawartość w 100g
Energia 342 kcal
Tłuszcz 2,5 g
Węglowodany 71,6 g
Błonnik 3,2 g
Białko 10,5 g

Ciekawe w diecie są również goździki

W kaszy jaglanej znajdziemy również witaminy i minerały. Należą do nich m.in.:

  • Witaminy z grupy B,
  • Witaminę E,
  • Fosfor,
  • Magnez,
  • Żelazo,
  • Cynk,
  • Miedź,
  • Mangan,
  • Potas,
  • Krzem.

Kasza jaglana – właściwości zdrowotne

Kasza jaglana to produkt lekkostrawny i wysokoprzyswajalny, dlatego stanowi cenny składnik naszej diety.

Regularne spożywanie przynosi właściwości prozdrowotne, jakimi są:

  • Odkwaszenie organizmu,
  • Wzmocnienie organizmu,
  • Leczniczy wpływ na stawy,
  • Zapobieganie odkładania się cholesterolu,
  • Poprawa przemiany materii,
  • Wspomaganie trawienia,
  • Poprawa pamięci i koncentracji,
  • Poprawa wyglądu skóry, włosów i paznokci,
  • Zmniejszanie stanu zapalnego błon śluzowych.

Sprawdź również wartości owoców pomelo

Warto również wiedzieć, że kasza jaglana nie zawiera glutenu, przez co nie uczula.

Kasza jaglana – indeks glikemiczny

Podobnie jak wszystkie kasze, również jaglana należy do produktów wysokokalorycznych.  W 100 g znajdziemy około 342 kcal. Oznacza to, że ilość spożywanej kaszy powinna być niewielka, jednak nie należy w całości z niej rezygnować, gdyż nie tylko zawiera wysokie wartości odżywcze, ale również  krzem, który wpływa na poprawę przemiany materii.

Co więcej, kasza jaglana  ma indeks glikemiczny na wysokim poziomie, co oznacza, że szybko podnosi poziom cukru we krwi. Fakt ten sprawia, że nie jest to produkt zalecany dla diabetyków.

Cukinia - właściwości, wartości odżywcze i witaminy
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Cukinia – właściwości, wartości odżywcze i witaminy

Cukinia jest podstawowym składnikiem wielu potraw. Cenimy ją zarówno ze względu na jej walory smakowe, jak i wartości odżywcze, które odpowiadają za  nasze dobre samopoczucie.  Jako że zawiera niewielką ilość kalorii, jest szczególnie polecana dla osób przebywających na diecie. Sprawdź, jakich wartości odżywczych i witamin dostarcza cukinia oraz jakie są jej właściwości.

Read More
Ziemniaki - Właściwości i rodzaje ziemniaków
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Ziemniaki – Właściwości i rodzaje ziemniaków

Ziemniaki często bywają jedynie dodatkiem do głównego dania i uważamy je za zbędny składnik naszej diety. Chociaż są niezwykle popularne,  bywają również niedocenione. Ciągle zbyt mało mówi się  o wartościach zdrowotnych, jakie niesie za sobą regularne spożywanie tego warzywa, przez co dużo ludzi myśli, że eliminując je z diety, niczego nie traci. Niestety jest to […]

Read More
natura Nowe Popularne

Szynszyle – Ile żyje, ceny szynszyli

Szynszyle – te małe, słodkie gryzonie zyskują swoich zwolenników na całym świecie. W środowisku naturalnym spotkamy je w Ameryce Południowej, jednak coraz częściej trzymamy je również w naszych domach. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup nowego domownika, warto zaznajomić się z ich specyfiką, ponieważ mimo tego, że ich hodowla nie jest raczej trudna, to potrzebują […]

Read More