Kasza jaglana (mąka jaglana) – indeks glikemiczny

Kasza jaglana - indeks glikemiczny

Kasza jaglana jest produktem spożywanym głównie przez wegan oraz osoby zmagające się z celiakią i nadwrażliwością na gluten. Przez ogół społeczeństwa, bywa niedoceniona, gdyż często skarżymy się na jej lekko gorzkawy smak. Na szczęście jest na to sposób. Dowiedz się wszystkiego na temat kaszy jaglanej oraz sprawdź, czy kasza jaglana to dobry produkt dla diabetyków.

Spis treści:

  1. Kasza jaglana – czym jest?
  2. Kasza jaglana – zastosowanie
  3. Kasza jaglana – witaminy i wartości odżywcze
  4. Kasza jaglana – właściwości zdrowotne
  5. Kasza jaglana – indeks glikemiczny

Kasza jaglana – czym jest?Kasza jaglana czym jest

Proso to zboże na kaszę jaglaną, które w ostatnim czasie ponowie zyskuje na popularności, a to wszystko za sprawą jego prozdrowotnych właściwości. W wyniku obłuszczania jego ziaren powstaje kasza jaglana.

Innym, jednak dużo mniej popularnym produktem otrzymywanym w wyniku obróbki tego zboża jest mąka jaglana. Stanowi ona jednak zaledwie ułamek całej produkcji. Ze względu na cenne właściwości zdrowotne kasza jaglana nazywana jest królową wszystkich kasz.

Kasza jaglana – zastosowanie

Jest wiele dań i potraw z kaszy jaglanej.  Produkt ten posiada uniwersalne zastosowanie, gdyż wykorzystamy go zarówno do sporządzenia obiadu, jak i do deserów. Pomimo tej cennej właściwości, nadal jest to mało popularny składnik naszej diety. Głównie przez charakterystyczny lekko gorzkawy posmak, którego jednak można się w łatwy sposób pozbyć. Wystarczy przed ugotowaniem wypłukać kaszę naprzemiennie pod raz zimnym, raz gorącym strumieniem bieżącej wody.

Obecnie najbardziej popularnym produktem jest jaglanka, czyli kasza jaglana gotowana na mleku i serwowana najczęściej z dodatkiem owoców.

Warto jednak zastąpić również tradycyjne ziemniaki, ryż i makaron kaszą jaglaną, gdyż jest od nich zdecydowanie zdrowsza, a jednocześnie niesamowicie łatwa w przygotowaniu.

Jak wiadomo, produkty zbożowe to ważny element codziennego jadłospisu, gdyż dostarczają cennych wartości odżywczych. Z tego też powodu kasza jaglana jest włączana do diety już u niemowlaków. Witaminy i składniki mineralne w niej zawarte odpowiadają za prawidłowy wzrost i rozwój dziecka, a także za funkcjonowanie młodego organizmu. Idealną propozycją na pyszne śniadanie dla niemowlaka jest kaszka jaglana.

Kasza jaglana – witaminy i wartości odżywczeKasza jaglana - witaminy i wartości odżywcze

Kasza jaglana charakteryzuje się dużą wartością odżywczą, a jednocześnie zaliczana jest do produktów lekkostrawnych. Produkt ten prawie w większości składa się z węglowodanów, a zawartość błonnika jest znikoma.

W jej składzie znajdziemy również liczne aminokwasy, które są jednym z ważniejszych składników diety, ponieważ odpowiadają za budowę białka oraz uczestniczą w wielu procesach zachodzących w organizmie.  Aminokwasy zawarte w kaszy to: metionina, leucyna oraz izoleucyna.

Wartość odżywcza kaszy jaglanej przedstawia się następująco:

Składnik odżywczy Zawartość w 100g
Energia 342 kcal
Tłuszcz 2,5 g
Węglowodany 71,6 g
Błonnik 3,2 g
Białko 10,5 g

Ciekawe w diecie są również goździki

W kaszy jaglanej znajdziemy również witaminy i minerały. Należą do nich m.in.:

  • Witaminy z grupy B,
  • Witaminę E,
  • Fosfor,
  • Magnez,
  • Żelazo,
  • Cynk,
  • Miedź,
  • Mangan,
  • Potas,
  • Krzem.

Kasza jaglana – właściwości zdrowotne

Kasza jaglana to produkt lekkostrawny i wysokoprzyswajalny, dlatego stanowi cenny składnik naszej diety.

Regularne spożywanie przynosi właściwości prozdrowotne, jakimi są:

  • Odkwaszenie organizmu,
  • Wzmocnienie organizmu,
  • Leczniczy wpływ na stawy,
  • Zapobieganie odkładania się cholesterolu,
  • Poprawa przemiany materii,
  • Wspomaganie trawienia,
  • Poprawa pamięci i koncentracji,
  • Poprawa wyglądu skóry, włosów i paznokci,
  • Zmniejszanie stanu zapalnego błon śluzowych.

Sprawdź również wartości owoców pomelo

Warto również wiedzieć, że kasza jaglana nie zawiera glutenu, przez co nie uczula.

Kasza jaglana – indeks glikemiczny

Podobnie jak wszystkie kasze, również jaglana należy do produktów wysokokalorycznych.  W 100 g znajdziemy około 342 kcal. Oznacza to, że ilość spożywanej kaszy powinna być niewielka, jednak nie należy w całości z niej rezygnować, gdyż nie tylko zawiera wysokie wartości odżywcze, ale również  krzem, który wpływa na poprawę przemiany materii.

Co więcej, kasza jaglana  ma indeks glikemiczny na wysokim poziomie, co oznacza, że szybko podnosi poziom cukru we krwi. Fakt ten sprawia, że nie jest to produkt zalecany dla diabetyków.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More