Dieta ketogeniczna – zasady, przykładowy jadłospis, efekty

Dieta ketogeniczna zasady przykładowy jadłospis efekty

Dieta keto jest to metoda polegająca na dostarczaniu pokarmu ze zmniejszoną ilością węglowodanów przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczów w codziennej diecie. Organizm do początkowej fazy diety może być nieprzyzwyczajony i mogą pojawić się zmęczenia, ospałość, zaparcia. W codziennym jadłospisie istnieją tłuszcze, które znajdują się w takich potrawach jak: mięso, ryby, masło, nabiał oraz tłuszcze roślinne np. oliwa z oliwek. Dietę ketogeniczną stosuje się w celach odchudzających oraz leczniczych. W przypadku padaczki lekoopornej powinna być stosowana pod nadzorem lekarza specjalisty.


Spis treści:

1. Dieta keto – podstawowe założenia
2. Dieta ketogeniczna, a zdrowie
3. Zalety diety ketogenicznej
4. Wady diety ketogenicznej
5. Dieta ketogeniczna jadłospis
6. Dieta ketogeniczna, a białko
7. Czego nie jeść na diecie ketogenicznej
8. Co jeść na diecie ketogenicznej
9. Efekty na diecie ketogenicznej


Dieta keto – podstawowe założenia

Dieta keto

Dieta keto należy do rodzaju diet niskowęglowodanowych oraz wysokotłuszczowych. Celem takiej diety jest wprowadzenie naszego organizmu w stan ketozy skutkiem czego jest spalanie nagromadzonej tkanki tłuszczowej.

Dieta keto powinna zawierać białko pochodzące z:

  • jaj
  • ryb
  • nabiału
  • mięsa oraz wędliny

Dieta ketogeniczna, a zdrowie

W ciągu kilku dni od wystąpienia niepożądanych objawów ustępują one. Jednak lepiej skontaktować się z dietetykiem, który pokaże nam jak prawidłowo powinna przebiegać taka dieta, aby w późniejszym czasie nie wystąpiły nagle jakieś uszczerbki na zdrowiu. Powinniśmy także zaopatrzyć się w witaminy, gdyż po dłuższym czasie może dojść do ich niedoboru w organizmie.

Zalety diety ketogenicznej

Jedną z najlepszych zalet stosowania tego typu diety jest to, że w pierwszych 2,3 miesiącach od jej rozpoczęcia czujemy się lekko, mamy bardzo dużo energii oraz poprawia się nasze samopoczucie. Kolejnym plusem diety keto jest to, że glukoza, która dostarczona jest do organizmu zostaje ograniczona i jest ona głównie wykorzystywana przez układ nerwowy. Dochodzi więc do spadku ilości glikogenu, czyli wielocukru zbudowanego z pojedynczych cząsteczek glukozy. Spadek ilości glikogenu powoduje także spadek ilości wody znajdującej się w organizmie co w efekcie przyczynia się do spadku naszej masy ciała.  

Wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna to jedna z najlepszych diet skuteczna na odchudzanie jednak przez skutki uboczne nie może być ona stosowana przez każdego. Po 2,3 miesiąca mogą pojawić się problemy z trawieniem, spadki energii, problemy z koncentracją, ciągła chęć na słodycze oraz uczucie nieprzyjemnego zapachu. Duża ilość tłuszczy natomiast może się przyczynić do rozregulowania perystaltyki jelit i ciągłych bólów.

Po dłuższym okresie może rozwinąć się kamienica moczowa.

Dieta ketogeniczna jadłospis

W każdej diecie należy zwrócić większą uwagę na to, co spożywamy. To właśnie dieta ketogeniczna ma składniki, w której podstawą jest tłuszcz. Ważne, aby tłuszcze były jak najmniej przetworzone najlepiej, aby były one jednonienasycone natomiast jednak gdy mamy do czynienia z tłuszczami welonienasyconymi. Jeśli są one pochodzenia zwierzęcego np. tłuste ryby jak najbardziej powinniśmy je jeść.

dieta keto jadłospis

Dieta ketogeniczna, a białko

Jej głównym źródłem powinno być mięso. Podstawowa zasada takiej diety jeśli chodzi o mięso to im więcej ma protein, tym mniej powinniśmy go jeść. Powinniśmy także zwrócić uwagę by nie było to mięso przetworzone, a jedynie tylko ze sprawdzonej hodowli. Natomiast jeśli chodzi o węgle to powinny one głównie pochodzić z owoców oraz warzyw.

Czego nie jeść na diecie ketogenicznej?

  • Cukry – wszystkie napoje słodzone, oraz słodycze z wysoką zawartością cukru.
  • Ziarna – produkty pszenne, kukurydza, ryż, makarony, płatki śniadaniowe.

Co jeść w diecie ketogenicznej?

  • Śniadanie – jajecznica na boczku oraz filiżanka kawy ze śmietanką.
  • Lunch – orzeczy z bitą śmietaną bez cukru.
  • Obiad – smażony dorsz, sałatka z tuńczyka z sałatą pomidorem i majonezem.
  • Podwieczorek – sałatka z awokado.
  • Kolacja – pieczona gęś w sosie śmietanowym i smażonymi brokułami.

Efekty diety ketogenicznej

Aktualna waga jest to rzecz, która ma duży wpływ na to jak szybko możemy schudnąć. Wiąże się to z tym, że im jesteśmy cięższy tym nasz metabolizm jest większy i możemy schudnąć więcej.

Na przebieg diety ma wpływ także to:

  • ile śpimy,
  • ile pijemy wody,
  • ilość oraz jakość przyjmowanych przez nas mikroelementów,
  • poziom aktywności.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More