Cukinia – właściwości, wartości odżywcze i witaminy

Cukinia - właściwości, wartości odżywcze i witaminy

Cukinia jest podstawowym składnikiem wielu potraw. Cenimy ją zarówno ze względu na jej walory smakowe, jak i wartości odżywcze, które odpowiadają za  nasze dobre samopoczucie.  Jako że zawiera niewielką ilość kalorii, jest szczególnie polecana dla osób przebywających na diecie. Sprawdź, jakich wartości odżywczych i witamin dostarcza cukinia oraz jakie są jej właściwości.

Spis treści:

  1. Czym jest cukinia?
  2. Cukinia – wartości odżywcze
  3. Cukinia wartość odżywcza
  4. Cukinia – właściwości

Czym jest cukinia?Czym jest cukinia

Cukinie przywędrowały do nas w latach 70. ubiegłego wieku prosto z Włoch, gdzie zostały wyselekcjonowane. Warzywo to należy do rodziny dyniowatych, skąd też wzięła się jego nazwa cukinia, czyli z włoskiego zucchina, co oznacza mała dynia. Cukinia jak informuje Wikipedia, posiada dwie nazwy – cukinia oraz kabaczek. Druga forma jest szczególnie popularna na południowym wschodzie Polski.

Surowa cukinia wyglądem przypomina ogórka.

To wszystko ze względu na jej kolor i wydłużony kształt.  Rozróżniamy wiele odmian tego warzywa różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale również smakiem. W naszym kraju najczęściej spotyka się cukinie w kolorze ciemnozielonym, bądź kolorze zielonym w białe prążki, jednak istnieją również cukinie jasnozielone oraz żółte.

Cukinia, jako surowa praktycznie nie posiada smaku, dlatego częściej sięgamy po nią już w postaci przetworzonej.  Jej kulinarne zastosowanie jest bardzo szerokie – możemy ją piec, smażyć, dodawać do ciast, sporządzać na grillu, bądź dodawać do sałatek lub serwować z dipami.

Co ciekawe, owocujące warzywo wydaje kwiaty o delikatnym miodowym kolorze, które również są jadalne.

Należy jednak być ostrożnym w ich serwowaniu, gdyż cechują się nieco gorzkim smakiem. W Polsce niestety nadal niewiele osób ma świadomość, że można je jeść, dlatego ciężko je kupić.

Cukinia – wartości odżywcze

Cukinia ma następujące witaminy i minerały:

Witaminy: Minerały:
  • Witamina A,
  • Witamina B1,
  • Witamina B2,
  • Witamina B3,
  • Witamina B6,
  • Witamina C,
  • Witamina K,
  • Witamina PP,
  • Foliany.
  • Potas,
  • Żelazo,
  • Magnez,
  • Fosfor,
  • Wapń,
  • Sód,
  • Miedź,
  • Cynk,
  • Mangan.

Wiesz co to owoc pomelo?

Cukinia należy do produktów lekkostrawnych oraz niskokalorycznych. Posiada również niski indeks glikemiczny, przez co zaleca się ją osobom zmagającym się z cukrzycą, bądź insulinoodpornością.

Jest to również  idealny produkt dla osób dbających o smukłą sylwetkę, gdyż warzywa te wspierają przemianę materii, a w 100 g znajdziemy zaledwie 15 kcal. Niska kaloryczność wynika przede wszystkim z faktu, że cukinie należą do grupy warzyw, które w głównej mierze składają się z wody. Aż 95% całego produktu stanowi właśnie woda.  Ze względu na swoje właściwości oraz walory smakowe cukinie z powodzeniem mogą stanowić świetną alternatywę dla niezdrowych przekąsek.

Warto wiedzieć, że cukinie nie odkładają metali ciężkich, a co więcej mają niezwykle cenne wartości odżywcze, przez co mogą być jednym z pierwszych warzyw podawanych niemowlakom.

Cukinia wartość odżywcza

Zawartość w 100 g:
Wartość energetyczna 15 kcal
Tłuszcz 0,10 g
Węglowodany 2,20 g
Błonnik 1,00 g
Białko 1,20 g

Sprawdź też wartości jajek

Cukinia – właściwości

Właściwości cukinii bywają przez nas często niedocenione.

Warzywo działa w szczególności na:

  • Odchudzanie – niska kaloryczność i duża zawartość wody sprawiają, że produkt jest znakomity dla osób chcących zrzucić kilka kilogramów. Cukinia jest lekkostrawna, wspiera przemianę materii, oraz zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie,
  • Odkwaszanie organizmu – warzywo jest doskonałym produktem w diecie alkalizującej. To wszystko za sprawą licznych związków mineralnych, które odkwaszają organizm oraz usuwają zbędne pozostałości przemiany materii,
  • Wzrok – cukinie posiadają luteinę, a także zeaksantynę, których główną właściwością jest ochrona siatkówki oka, a tym samym zapobieganie pojawieniu się zwyrodnienia plamki żółtej,
  • Stany zapalne – warzywo wykazuje właściwości przeciwzapalne, a w szczególności łagodzi objawy ze strony układu trawiennego,
  • Odporność organizmu – regularne spożywanie cukinii wzmacnia układ odpornościowy oraz przyspiesza walkę z infekcjami,
  • Zwalczanie komórek rakowych – badania wykazują, że cukinia hamuje rozwój komórek rakowych, a jej spożywanie zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory układu pokarmowego,
  • Regulacje pracy serca – duża zawartość przeciwutleniaczy pozytywnie wpływa na pracę serca.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More