6 sposobów jak codziennie wygrać i zapanować nad stresem

Badania wykazują, że ponad 90% społeczności odczuwa stres. Są to niezwykle niepokojące analizy, które w przyszłości mogą skutkować coraz częstszym pojawianiem się przykrych dolegliwości i schorzeń. Bezustannie przyspieszający tryb życia nie wpływa na polepszenie tych statystyk. Jak zatem pozbyć się stresu? Zapewne jest to spełnienie wielu marzeń, jednak nie da się całkowicie wyeliminować czynników wywołujących nasze zdenerwowanie. Można za to nauczyć się nad tym panować. Poznaj 6 sposobów jak codziennie wygrać i zapanować nad stresem.

Spis treści:

  1. Czym jest stres i jakie są jego przyczyny?
  2. Wpływ stresu na nasze zdrowie
  3. 6 sposobów jak codziennie wygrać i zapanować nad stresem

Czym jest stres i jakie są jego przyczyny?Czym jest stres?

Stres jest naturalną reakcją naszego organizmu na różnego rodzaju zdarzenia, które często mają nieprzyjemny charakter. Nasze życie opiera się na dwóch fazach następujących po sobie naprzemiennie. Fazą pierwszą jest odprężenie. Odczuwamy je w momencie, w którym robimy dla nas coś przyjemnego. Nie myślimy wtedy o zmartwieniach, a nasz organizm odpoczywa. Drugą fazą jest faza napięcia, która pojawia się zawsze, kiedy odczuwamy dyskomfort fizyczny bądź emocjonalny.

Wszelkie nieprzyjemnie zdarzenia określa się jako stresory. Mogą mieć postać zarówno bodźców fizycznych, jak i społeczny. Stresory mają różną siłę oddziaływania. Niektóre z nich z punktu widzenia drugiej osoby mogą wydawać się błahe np. drobne spóźnienie, jednak z perspektywy osoby je odczuwającej są dość problematyczne. Określa się je mianem codziennych zmartwień.

Drugą kategorią stresorów są stresory poważne wiążące się ze zmianami życiowymi. Zaliczyć do nich możemy np. ślub lub zmianę pracy. Ostatnim poziomem są stresory katastrofalne, które mogą pozostawić długotrwały wpływ na naszą psychikę. Jednym z takich stresorów jest wybuch wojny.

Stres może przyjmować charakter pozytywny i mobilizujący bądź też negatywny, który niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Wpływ stresu na nasze zdrowie

Długotrwałe odczuwanie stresu niesie za sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Emocje wpływają na wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu odpowiadającego za stężenie dopaminy i serotoniny, które mają wpływ na nasze dobre samopoczucie. Brak tych związków jest bardzo niebezpieczny i przyczynia się do pogorszenia nie tylko stanu psychicznego, ale również stanu naszego zdrowia.

Odczuwanie przewlekłego stresu może przyczynić się do:

  • Nadciśnienia,
  • Cukrzycy,
  • Zawału,
  • Zespołu jelita drażliwego,
  • Załamania nerwowego,
  • Uczucia bólu (głowy, mięśni, żołądka itp.),
  • Chorób skóry,
  • Chorób autoimmunologicznych,
  • Miażdżycy,
  • Udarów,
  • Nowotworów,
  • Stanów zapalnych,
  • Infekcji (przeziębienie, grypa, opryszczka),
  • Obniżenia płodności,
  • Zaburzeń seksualnych,
  • Bezsenności,
  • Utraty apetytu,
  • Otyłości,
  • Zaburzeń koncentracji,
  • Wahań nastroju,
  • Utraty włosów i ich przyspieszonego siwienia.

6 sposobów jak codziennie wygrać i zapanować nad stresem

Niemożliwe jest całkowite wyeliminowanie stresu z naszego życia, ponieważ jest on jego nieodłączną częścią. To właśnie on informuje nasz organizm o domniemanym zagrożeniu, co stanowi reakcję obronną naszego organizmu. Pod wpływem stresu wydzielane zostają liczne hormony, w tym adrenalina, która dodaje nam siły do działania. Na szczęście nad stresem można łatwo zapanować i to z bardzo dobrym skutkiem.

Oto 6 sposobów, które pozwolą Ci zapanować nad stresem:

1. Aktywność fizyczna

Regularnie wykonywane ćwiczenia fizyczne wpływają na poprawę naszego samopoczucia i pozwalają psychice na odpoczynek. Aktywność fizyczna wpływa na zmniejszenie ilości kortyzolu potocznie nazywanego hormonem stresu, a także zwiększenie poziomu endorfin odpowiedzialnych za nasze dobre samopoczucie

2. Odpowiednia dawka snu

Sen jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia. Jego niedobór może nieść za sobą wiele przykrych skutków, w tym brak koncentracji i odczuwanie stresu. Jak wiadomo, człowiek wyspany, to człowiek szczęśliwy. Niestety w obecnych czasach często zapominamy o tym, aby dawka snu była odpowiednia. Żyjemy w biegu i liczy się dla nas każda minuta, a przecież sen stanowi fundament naszego życia. To właśnie podczas snu nasz mózg przetwarza informacje zebrane w ciągu dnia.
Przyjmuje się, że każdy człowiek potrzebuje 7-8 godzin snu. Należy jednak pamiętać, że aby sen przynosił korzyści, musi być spokojny i w żaden sposób niezakłócony. Na poprawę jego jakości wpływa również regularna pora spoczynku. Warto wprowadzić organizm w rutynę, co ułatwi nam zasypianie i poprawi wydajność odpoczynku. W pełni zregenerowany organizm posiada zwiększone zasoby radzenia sobie ze stresem.

3. Dobrze zbilansowana dieta

Odpowiednie odżywianie jest bardzo ważne dla naszego samopoczucia. Aby zapanować nad stresem, należy wybierać produkty o dużych wartościach odżywczych, a zrezygnować z zapychaczy takich jak słodycze, czy niezdrowe przekąski oraz z wszelkiego rodzaju używek.
Pełnowartościowe produkty zapewniają uczucie sytości na długi czas, co wpływa na to, co odczuwamy. Kiedy jesteśmy głodni, nasz organizm staje się rozdrażniony i zaczynamy odczuwać stres. Niezwykle ważne dla naszego zdrowia psychicznego jest również odpowiednia dawka dostarczanych witamin i minerałów.Sposoby na stres- sen, aktywność, dieta

Do witamin i minerałów mających istotne znaczenie w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego należą:

Witaminy Minerały
  • Witaminy z grupy B,
  • Witamina C,
  • Witamina D,
  • Witamina E,
  • niacyna.
  • Potas,
  • Magnez.
4. Głębokie oddychanie

Odpowiedni oddech pozwala na zachowanie równowagi emocjonalnej. Głębokie oddychanie prowadzi do wyciszenia oraz zmniejszenia uczucia niepokoju, jednak należy pamiętać o tym, aby był on przy tym miarowy i spokojny. Dobrym sposobem na opanowanie swojego oddechu jest medytacja. Jest to praktyka, która polega na ćwiczeniu umysłu, co przyczynia się do zwiększenia energii życiowej. Jednocześnie medytacja pozwala na opanowanie odpowiedniej metody oddychania, co prowadzi do zredukowania stresu.

5. Wypoczynek

Każdy organizm potrzebuje odpoczynku. Jest on niezbędny do zregenerowania sił. Może on przyjąć formę czynną np. wykonywanie przez nas swoich ulubionych czynności, bądź bierną taką jak sen czy czytanie książek. Niezwykle istotne jest odnalezienie własnego sposobu na relaks.

6. Naturalne zioła i preparaty

Regularne spożywanie naparu z ziół pomaga odczuć przyjemne odprężenie. To wszystko za sprawą tego, że zioła oczyszczają aktywność centralnego układu nerwowego. Na zniwelowanie stresu największy wpływ mają: melisa, rumianek, lawenda, werbena, żeń-szeń, kozłek lekarski, różeniec górski, chmiel i dziurawiec.

Ćwiczenia na brzuch - jakie ćwiczenia na brzuch i trening
Nowe Popularne Zdrowie

Ćwiczenia na brzuch – Jakie ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia i trening

Każdy z nas marzy o idealnej sylwetce. Pod tym pojęciem kryje się zazwyczaj płaski i umięśniony brzuch, który jest zmorą większości osób. To właśnie na nim w pierwszej kolejności odkładana jest tkanka tłuszczowa. Wystarczy chwila nieuwagi i na ciele zaczynają być widoczne pierwsze fałdki tłuszczu. Aby osiągnąć wymarzony efekt, musimy przede wszystkim zmienić swoje nawyki […]

Read More
Ciąża i Dziecko Nowe Popularne

Sex porady i pytania – wszystko o seksie, pytania o seksie

Pomimo faktu, że coraz częściej mówi się o tym, że seks jest niezwykle istotny i powinno się o nim rozmawiać, wiele osób nadal traktuje go jak temat tabu. Wyrażanie się o nim z otwartością jest dla nas często bardzo trudne, przez co zwykle nasze obawy i pytania chowamy gdzieś na dnie umysłu. Niedosyt, brak spełnienia […]

Read More
Masło klarowane
Diety i Żywienie Nowe Popularne

Masło Klarowane – Jak zrobić masło klarowane? Czy jest zdrowe?

W ostatnich czasach popularne są liczne rozważania na temat tego,  czy masło jest zdrowe. Różnorodne źródła przypisują odmienne analizy, przez co często trudno nam podjąć decyzję co do zakupu odpowiedniego produktu. Jak sytuacja ma się w przypadku masła klarowanego? Dowiedz się, jak zrobić masło klarowane oraz poznaj jego właściwości.

Read More